19 yaşında bir Türk gencinin yatırım serüveni bölüm 1

 Merhaba sevgili yatırımcı dostlar,


    Öncelikle bu serüvene nereden ve nasıl başlasam bilemiyorum portföy bilgilerim sayfanın en alt kısmında yer alacak. konuya kendimi tanıtmakla başlayabilirim Asgari ücretli bir ailenin ortanca çocuğuyum yaşım şuan 23. Bilgisayar teknolojileri konusunda oldukça meraklı ve kendini geliştirmeyi seven biriyim. Ortaokul bittiğinde yaz tatilinde kazandığım para ile eve internet almıştım konu hakkındaki merakım buradan sonra giderek arttı. Liseye geçtiğimde çevremdeki insanların bilgisayarlarını tamir edip bakımlarını yapar harçlığımı çıkarırdım. Bir yerden sonra çevremdeki talep arttı bu talebe cevap verebilmek için işleri büyütme kararı aldım ve bu yolda sağdan soldan aldığım borçlar ile ufak çaplı bir ticarete başlamış oldum. O sıralar paramı kazanıp kendimi geçindirmeye çalışıyordum. Para biriktirmek ve toplamak gibi bir derdim yoktu para geldiği gibi gidecek bir yerler buluyordu 😄 Lisenin son dönemlerine doğru bir kaç kez açılmayan demir kumbaralardan alıp bu sefer para biriktireceğim diyip daha yarısını doldurmadan bir kaç kez kumbarayı kırıp parayı harcadığım olmuştu. İlgi duyduğum şeylere para harcamayı seven ve bu yüzden biriktirmeyi beceremeyen biriydim. 


    2017 yılında hiç okumak istememe rağmen üniversite olarak meslek yüksek okulunda 2 yıllık büro yönetimi bölümünü okumaya başladım. Bir yandan okurken bir yandan bilgisayar servisi dükkanında çalışmaya devam ediyordum. Konu bilgisayar ürünleri olunca ister istemez dövizi takip etmek zorunda kalıyorduk çünkü  fiyatlar dolar üzerinden hesaplanıyordu. İşte şimdi gelelim konunun zart dediği yere 😄 Bir yandan dükkanda çalışırken bir yandan da kendi bünyemde malzeme alıp satmaya devam ediyordum bir dönem dövizdeki dalgalanma sonucu malzemeleri yüksek kurdan alıp düşük kurdan satmış oldum. Sermayesi olmayan büyük oranda borç ve alacak ilişkisi ile kendini döndüren biriydim böyle bir hata bana pahalıya mal oldu ve o dönem kendi çapımda büyük zarar etmiş hayallerim başıma yıkılmıştı. Finans anlamında bir desteğim olmadığı için belli bir dönemden sonra dövizdeki dalgalanmalar sonucu bu mesleğe ara vermem gerekti yavaş yavaş küçülerek batma noktasına geldim ve sonunda bıraktım. 


    2018 yılında üniversitenin yaz tatilinde ailemin yıllardır çalışıyorsun sigortan bile yok ısrarları üzerine sigortam başlasın bari diyerek bir fabrikaya sezonluk işçi olarak girmiştim. İşte yatırım serüvenim de tam olarak bu dönem başlamıştı. Bu serüvene 19 yaşında 2018 in 8. ayında  yani 4 yıl 8 ay önce başlamıştım. Fabrikadan kazandığım 2 aylık parayı ne yapsam diye düşünürken artık birikim yapmaya başlamam gerektiği kafama dank etti. İnternet sitelerinden altın fiyatlarına bakıp  ilk aldığım avans ödemesi ile çarşıda koşarak hiç bilmediğim bir kuyumcu dükkanına daldım gram altın istedim ve cebimden çıkardığım parayı büyük bir heyecan ile uzattım kuyumcuya, ardından kuyumcu bana 9 adet 1 gram altın verdi. Sonra internetteki altın fiyatları geldi aklıma bir an şaşırdım internette daha pahalı kuyumcuda daha ucuz nasıl olur diye kontrol ettim tekrar. Kendi kendime sevindim o dönemler güzel fiyattan almışım diye. Meğer kuyumcu bana 22 ayar vermiş internetteki 24 ayar fiyatıymış 😄 Böylelikle ilk birikimimi gram altın olarak yapmış oldum. Bundan sonraki süreçte de elime para geçtikçe tutabildiğim kadarıyla çeyrek, yarım, cumhuriyet altın almaya başlamıştım. Gel git zaman üniversiteyi bitirdim bir an önce askerliği aradan çıkarıp hayatıma devam etmeyi düşünüyordum. 


    Askerlik için şansıma o dönem büro yönetimi okuyanları yedek astsubay olarak çağırıyorlarmış. Bende o şekilde gittim. Eğitimlerden sonra maaşlı bir TSK personeli gibi olmuştum. Aldığım maaşların büyük bir çoğunluğunu yine keyfi olarak harcıyordum ancak biriktirmek için kalan kısım ile de altın almaya devam ediyordum. Askerden önce yıl 2019 portföyümün değeri 20.000 TL kadardı. Bu dönem coin yatırımına merak salmıştım bir kaç denemede güzel zararlar ederek bu iş bizi bozar ben en iyisi altın almaya devam edeyim diyerek vazgeçmiştim. Askerlik bittikten sonra her Türk genci gibi çaresizce iş aramaya başlamıştım. Bu süreçte fiziksel altın haricinde banka hesabımda bulunan gram altını dönemin altın fiyatlarına sinirlenip satıp coin piyasasına geri girmiştim. Tekrar kendimce güzel bir miktar batırmıştım ama bu sefer bırakmaya hiç niyetim yoktu bu işi çözüp ettiğim zararlardan kat ve kat fazlasını kar olarak alıp çıkacaktım bu piyasadan ve öyle de oldu. Büyük çoğunluğu mina coin olmak üzere güzel bir kar elde edip piyasaya elveda etmiştim ne olur ne olmaz diye de cüzi bir miktar portföyümde mina coin bıraktım stake geliri verdiğini de düşünürsek benim için cazip bir fikirdi.


    Altın fiyatlarına kızdığım için belli bir süre altın alımını durdurmuştum bunun yerine coin ve yabancı yatırım fonları üzerine yoğunlaşmıştım. Bu süreçte çok fazla al sat yaptım ve bunları doğru düzgün kayıt altına almadım. Yeni başlayacak arkadaşlara tavsiyem kesinlikle bu hatayı yapmasınlar. 2021 yılında portföy değeri 80.000 TL ye ulaşmıştı. 


    Şuan satınalma sorumlusu olarak özel bir fabrikada aylık 15.000 TL ye çalışıyorum. 27.03.2021 tarihinde işe girmiştim. 2022 yılında yatırımlarımı çeşitlendirmeyi defalarca kez düşünüp BIST piyasasından çekindiğim için bir türlü hisse alımına başlayamamıştım alımlarım ağırlıklı altın, fon ve coin yönündeydi ara ara arbitraj fırsatı yakalayıp döviz alıp satıyordum. 2022 yılının başında portföy değerim 260.000 TL ye ulaştı. Geçen senelerde şişe cam hissesine  gözümü karartıp yüklü bir yatırım yapacaktım ancak çevre aile gibi faktörler baya bir motivasyon kaybetmeme sebep oldu bu konuda. İçimde kalmasın diye denemek için 1000 TL lik almıştım 2 katına çıkınca hemen satmıştım meğer daha yükselişe yeni başlıyormuş.. Dönem dönem kaçırdığım fırsatlar için üzülüyor ve keşke diyip duruyordum ancak anladım ki yatırım camiasında fırsatlar bitmez geçmişe bir şey yapamayız geleceğe odaklanmak lazım. Bazı konularda hata yapa yapa öğreniyor insan yaptığım yatırımları çok uzun vadeli düşündüğüm için pek panik yapma huyum yoktur. 

    2023 yılında şuan itibariyle portföy değerim güncel olarak 510.000 TL ye ulaştı. 


Şubat itibariyle güncel porföy dağılımım bu şekilde : 








Portföyün büyük ağırlığı altında ancak ilerleyen dönemlerde alımlarım hisse ve diğer yatırım araçları tarafında olacak. Altın benim için bir güvence. Gümüş konusunda pek emin değildim biraz da gaza gelip almıştım. Uzun vadede kaybettirmemesini ümit ediyorum. 










Hisse tarafında bir kaç ay öncesine kadar buradaki miktarın 3 katı vardı ancak  piyasanın gidişatı hoşuma gitmeyince ilk fırsatta satmıştım. Bu yatırım hesabında 23.987 TL BIST hissesi ve 849 dolar bulunuyor oda 16.000 TL gibi bir değere sahip. Buradaki zarara çok takılmıyorum. 












Bunların haricinde ufak bir miktar coin bulunduruyorum. Burasıda 4000 TL yapıyor. 











Buna göre toplayacak olursak portföyün yüzdelik dağılımı : 







Yıllara göre portföy değişimi :

2019 20.000 TL

2021 80.000 TL

2022 260.000 TL

2023 510.000 TL

Bundan sonraki süreçte düzenli olarak aylık temettü hisselerini portföye eklemek istiyorum. hala bazı konularda büyük çekincelerim olsada yaşımın vermiş olduğu avantajı iyi değerlendirip 35 yaş ve ilerisi için yani şuan itibariyle yaklaşık 12 yıl sonrasında finansal özgürlüğün tadını çıkarmak istiyorum. Bunu da ancak bana pasif gelir getirecek bir yatırım çeşidi ile yapabilirim. Portföyün doğru düzgün toplu bir yerde kaydı olmadığı için ayrı ayrı yerlerden ekran görüntüsü alarak paylaşmak durumunda kaldım sabahın köründe maalesef iş olduğu için toplamaya da pek vakit bulamadım. İlerleyen yazılarımda daha derli toplu bir şekilde paylaşabilirim. İlk paylaşımın acemiliği diyelim😄 var ise önerilerinizi ve tavsiyelerinizi bekliyorum. :)

Bana twitter üzerinden ulaşmak için Tıklayabilirsiniz.


Bay tutumluya verdiği destek sebebiyle buradan da ayrıca teşekkür etmek istiyorum 👍


Yorumlar

  1. Seninle benzer süreçlerden geçtim ben de artık finansal özgürlük yolunda adım atmaya karar verdim. Takipte kalıcam. Özgür olana kadar devam.👍👍👍

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu ekonomide kesinlikle doğru kararı almışsınız :)

      Sil
  2. Ben de 21 yaşındayım, güncel portföy ₺1,3 milyon. Bence bu kadar altın tutmak bizim yaş grubumuz için fazla pasif bir yatırım olur ama yine de sen bilirsin. Benim portföyün %8,5'i gram altından oluşuyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Portföy büyüklüğün muhteşem bu yaşta. Ben fırsat bulduğumda elimdeki altını satıp farklı yatırım araçlarında değerlendirip geri altına dönüyorum ancak bundan sonraki süreçte altın alımını tamamen durdurup hisse ve eurobond tarafına odaklanacağım. %8.5 olmasa da %30 oranına kadar düşebilirim.

      Sil
  3. Bu zorlu yolda bol şans, pasif getiri için ben de 27 yaşındayım ve benzer portföy tutarında eurobondlarla devam etmekteyim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler size de bol şans. Bende yakın bir süreçte Eurobond ekleyeceğim portföyüme

      Sil
  4. Yakın yaşta olmamıza rağmen yorumlardaki portföy büyüklükleri cidden benim anladığımın ötesinde nnasıl bir hayat kalitesinde yaşıyorsunuz merak ediyorum ister istemez :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok ufak yaşlarda çalışmaya başlayıp yatırım yapınca farklı noktalara ulaşabiliyor insanlar. Aslında bu süreçte pek kaliteli bir yaşantımız da olmuyor açık konuşmak gerekir ise :)

      Sil
  5. merhaba, 470k bir birikimim var. bunun 350'si nakitte suan faizde, gunluk faizde %19 civari aliyorum ne yapacagima karar verene kadar, bundan once binance'da busd olarak tutuyordum ama pek guvenemedigimden tlye gectim (dolara guvensizlik degil borsaya)

    altin almayi dusunuyorum nasil muhafaza ediyorsun sanal mi yoksa yastik alti mi? baska tavsiyelerin var midir

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, uzun vadeli saklayıp al sat yapmayacaksanız 24 ayar iar sertifikalı külçe gram altın alabilirsiniz. Kısa vadeli ve al sat düşünüyorsanız bankadan almanız daha avantajlı. Ancak parayı tamamen bir yere bağlamanızı tavsiye etmiyorum. Farklı yatırım araçlarına bölüp bu şekilde değerlendirmeniz daha sağlıklı olacaktır.

      Sil
  6. Blog hayırlı olsun. Ben de ABD borsalarına yatırım konularında yazılar yazan (borsaamerika.com) bir blogger yazarıyım ve finansal özgürlük sevdasının peşinden koşanlardanım :) hakkımızda hayırlısı olsun.

    YanıtlaSil
  7. kardeşim bir süredir takip ediyorum yorumların motivasyonun güzel inşallah başarılı olursun

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler umarım dediğiniz gibi başarılı olabiliriz :)

      Sil
  8. Borsa, kişisel finans gibi konuları nasıl öğrendiniz ya da ne önerirsiniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bol bol okumanızı ve araştırmanızı öneririm mesleğim gereği bilançoları okuyabiliyorum. Excel kullanımım iyi olduğu için burda da bir avantajım oluyor fakat genel olarak uzun vade sabretmeyi öğrenmekle başladım diyebilirim :) Kaynak isterseniz yaşar erdinç youtube üzerinden inceleyebilirsiniz.

      Sil
  9. 7yıldır düzenli yatırım yapan birisi olarak naçizane tavsiyem portföy büyümenizi TL ile değil de USD, EUR ya da Altın değeri olarak takip etmeniz. TL her geçen gün değer kaybettiği için paranız büyüyor gözükse de alım gücünüz düşecektir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Elbette haklısınız. Son yazımda cagr oranım dahil paylaştım aslında ilk paylaşımımda çok detaylı bahsetmemiştim. Fakat tüm alımlarımı TL dolar cinsinden kaydediyorum ve aylık yıllık toplam kar cagr oranı olarak sınıflandırıyorum. Bu yüzden reel getiriyi hesaplayabilmiş oluyorum aslında.

      Sil

Yorum Gönder